Zur Seitennavigation oder mit Tastenkombination für den accesskey-Taste und Taste 1 
Zum Seiteninhalt oder mit Tastenkombination für den accesskey und Taste 2 
Startseite    Anmelden     
Logout in [min] [minutetext]

Qualitative Interview Analysis - Einzelansicht

  • Funktionen:
Grunddaten
Veranstaltungsart Seminar Langtext
Veranstaltungsnummer Kurztext
Semester SoSe 2024 SWS 2
Erwartete Teilnehmer/-innen Max. Teilnehmer/-innen
Credits Belegung Belegpflicht
Zeitfenster
Hyperlink
Sprache Deutsch
Belegungsfristen Anmeldung alle Veranstaltungen Soziologie (BA/MA)    22.03.2024 10:00:00 - 31.03.2024 20:00:00   
Einrichtung :
Fakultät für Gesellschaftswissenschaften
Abmeldung alle Veranstaltungen Soziologie    31.03.2024 20:00:01 - 19.07.2024 16:00:00    aktuell
Einrichtung :
Fakultät für Gesellschaftswissenschaften
Termine Gruppe: [unbenannt] iCalendar Export für Outlook
  Tag Zeit Rhythmus Dauer Raum Raum-
plan
Status Bemerkung fällt aus am Max. Teilnehmer/-innen E-Learning
iCalendar Export für Outlook -.  bis  wöch.     Termine s. u.   12 Präsenzveranstaltung
Gruppe [unbenannt]:


Zugeordnete Person
Zugeordnete Person Zuständigkeit
Stamm, Isabell , Dr.
Zuordnung zu Einrichtungen
Fakultät für Gesellschaftswissenschaften
Inhalt
Kommentar

Bitte melden Sie sich zu dieser Veranstaltung regulär über das LSF an und schreiben zusätzlich eine E-Mail an die dozierende Person: stamm@mpifg.de

 

Auftaktveranstaltung: 16. April 14-17 Uhr Zoom-Link: https://eu02web.zoom-x.de/j/66423719172?pwd=OXkyai9kdEJVeVNDMHUreWpROTNHQT09

Meeting ID: 664 2371 9172

Passcode: 802142

 

Blockseminar:

15. Juli 2024 11-18 Uhr

16. Juli 2024 9-18 Uhr

17. Juli 2024 9-14 Uhr


Die Blockseminar-Termine finden am Max-Planck-Institut für Gesellschaftsforschung in Köln statt:

 

Paulstr. 3

50676 Köln

 

(RE 1/RE 5 bis Köln Messe/Deutz, dann Straßenbahn 3 or 4 bis Severinstr.)

Literatur


Lareau, Annette (2011): Concerted Cultivation and the Accomplishment of Natural Growth, in: Unequal Childhoods. Class, Race, and Family Life. 2nd Ed. Berkeley: University of California Press: 1-10

 

Lareau, Annette (2011): Appendix A. Enduring Dilemmas in Fieldwork, in: Unequal Childhoods. Class, Race, and Family Life. 2nd Ed. Berkeley: University of California Press: 345-360.

 

Denzin, Norman K. and Yvonna S. Lincoln (2011): Introduction. The Discipline and Practice of Qualitative Research, in: The SAGE Handbook of Qualitative Research, Thousand Oaks: Sage: 1-20.

 

Frost, Nollaig, Sevasti Melissa Nolas, Belinda Brooks-Gordon, Cigdem Esin, Amanda Holt, Leila Mehdizadeh und Pnina Shinebourne. 2010. „Pluralism in qualitative research: the impact of different researchers and qualitative approaches on the analysis of qualitative data“. Qualitative Research 10 (4): 441-60.

 

Rosenthal, Gabriele (2006): The Narrated Life Story: On the Interrelation Between Experience, Memory and Narration. In: Milnes, K. / Horrocks, C. / Kelly, N. / Roberts, B. / Robinson, D. (Eds.): Narrative, Memory and Knowledge. Representations, Aesthetics and Contexts. Huddersfield: University of Huddersfield Press: 1–16.

Bemerkung

The seminar provides a comprehensive and hands-on introduction to  effectively prepare, conduct, and analyze qualitative interviews. We  will offer an in-depth understanding of diverse interview types and  their relevance to theoretical frameworks and research questions, taking  into account their epistemological and methodological foundations. The  primary objective of the seminar is to equip you with the necessary  skills to undertake your qualitative interview project successfully or  enhance your existing skills in this area. During the seminar, we will  focus on creating interview guidelines, practicing interview techniques,  and exploring various methods of interpretation.

 

The main part of the seminar will focus on

  • Practical steps for generating interview data
  • Conducting qualitative interviews
  • Processing the interview data
  • Distinguishing different types of interviews and analysis

 

The participants will familiarize themselves with relevant literature in the field, do exercises on interviewing techniques, and work on their own project. The seminar will give you a profound understanding of the practical steps and decisions that have to be made at various junctures in the generation of qualitative interview data.

 

Preparation for the course

It is expected that you will read the seminar literature prior to attending. Additionally, we encourage you to consider your own interview research project and potential interview topics in advance of the block seminar. If you have already created an interview guide, please send it to us. This will provide you with the opportunity to refine and discuss your guide during the workshop.

 


Strukturbaum
Die Veranstaltung wurde 6 mal im Vorlesungsverzeichnis SoSe 2024 gefunden:
Qualitative Methoden  - - - 2
Qualitative Methoden  - - - 5