Kommentar |
Contents:
In the introduction section, we briefly talk about the history of marketing and its importance in a globalized world. Moreover, we discuss topics like, for example, theoretical approaches, relationship marketing, and industry specific characteristics in this section (e.g., business-to-consumer, business-to-business, and service markets). The following sections about consumer behavior and market research cover the gathering of information within the marketing strategic triangle (i.e., buyer, seller, and competition). First, we discuss the SOR-model, selected behavioral constructs, and consumer decision-making. Second, we integrate these topics into the market research process by discussing methods of market research, questionnaire design, and data gathering. In the following strategic marketing section, market segmentation, targeting, and positioning play the most important role. Nevertheless, we shortly discuss other competitive strategies as well. At the end of the lecture, we take a brief outlook on marketing decisions (4 Ps) and international marketing. Especially the latter takes a European perspective on the topic. The lecture additionally uses in class discussions and case studies. A written exam will take place at the end of the semester.
- Introduction to the marketing discipline
- Consumer behavior and decision-making
- Market research process
Strategic marketing matters |
Literatur |
Kotler, P./Armstrong, G./Balasubramanian, S. (2023): Principles of Marketing, 19th Global ed., Pearson: Harlow et al.
Schiffman, L.G./Wisenblit, J.L. (2019): Consumer Behavior, 12th Global ed., Pearson: Harlow et al.
Solomon, M.R. (2019): Consumer Behavior, 13th Global ed., Pearson: Harlow et al.
Aaker, D.A./Moorman, C. (2023): Strategic Market-Management, 12th ed., Wiley: Hoboken.
Kotler, P./Keller, K.L./Chernev, A. (2016): Marketing-Management, 16th Global ed., Pearson: Harlow et al. |
Voraussetzungen |
In E3 nicht geeignet für: WiWi; BWL (MSM & WiWi), Komedia, KuWi, MOAS m Wi., Software Eng., Wi.-Inf., Wi.-Mathe. Englische Sprachkenntnisse erforderlich. Studierende der Fak. Mathematik: Bitte beachten Sie bei der Auswahl selbstständig, dass Sie in E3 nur Angebote belegen dürfen, die auch bzgl. Ihres gewählten Anwendungsfachs explizit fachfremd sind. Die Veranstaltungen Marketing I und II sind auch einzeln belegbar. Teil II setzt I nicht voraus. Internationale Austauschstudierende melden sich nicht hier, sondern via isma@uni-due.de zur Veranstaltung an." Bitte nehmen Sie zur Kenntnis, dass Sie die E3-Ausschlüsse immer selbständig bei Ihrer Auswahl beachten müssen. Das LSF-System schließt Fehlanmeldungen nicht aus. Auch ist im System nicht ersichtlich, nach welcher PO Sie studieren, oder welche/s Fachwissenschaft/Anwendungsfach vorliegt. |